دربیان خواص سلامت شیرین کننده‌های مصنوعی اغراق شده است

 27 سپتامبر2016- محققان دانشگاه سیدنی با مطالعه‌ی اثرات سوگیری در تحقیقات تغذیه ای بر روی شیرین کننده‌های مصنوعی دریافتند که در مورد بیان فواید سلامت این نوع از شیرین کننده‌ها اغراق شده است.

 در یک بررسی جامع از اکثر مطالعات منتشر شده در مورد شیرین کننده‌های مصنوعی توسط محققان مرکز سوگیری پروژه‌های تحقیقاتی چارلز پرکینز مشخص گردید که  سوگیری گسترده‌ای در تحقیقاتی که بودجه‌ی آنها توسط شرکتهای سازنده ی این محصولات تأمین شده است، صورت گرفته است.

این تحقیق حاصل همکاری محققان استرالیایی با محققان دانشکده‌ی بهداشت بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز و دانشگاه کالیفرنیا و بررسی 31 مطالعه‌ی انجام شده بر روی شیرین کننده‌های مصنوعی از سال 1978 تا 2014 می باشد.

نتایج این بررسی‌ها در مجله‌ی PLOS ONEمنتشر شد. در این بازنگری اثرات بالقوه مفید شیرین کننده‌های مصنوعی نظیر کاهش وزن وهمچنین اثرات مضر آن نظیر ابتلا به دیابت نوع 2 بررسی گردید.

محققان دریافتند در مطالعاتی که بودجه‌ی آنها توسط کمپانی‌های سازنده‌ی شیرین کننده‌های مصنوعی تأمین شده است، احتمال اعلام نتایج مطلوب 17 برابر بیش تر است.

این موضوع نشان می‌دهد که همه‌ی مطالعات علمی انجام شده به میزان مساوی به بررسی اثرات این شیرین کننده‌ها نپرداخته‌اند و صنایع سازنده‌ی این محصولات تأثیر زیادی بر ارائه نتایج این تحقیقات داشته‌ و نتایج این مطالعات به روش‌های متفاوتی بهینه سازی شده‌اند.

بر این اساس، محققان حمایت شده توسط کمپانی‌های سازنده بطور انتخابی بر فواید این محصولات تاکید زیادی داشته و از اشکالات آن بطورعمد، چشم پوشی کرده ‌اند.

در این بازنگری جامع مشخص گردید که حدود نیمی (42 درصد) از این مطالعات نویسندگانی داشته‌اند که تعارض منافع خود را فاش نکرده‌اند و حدود یک سوم از این مطالعات منابع مالی خود را افشاء نکرده اند.

درمطالعاتی که توسط نویسندگانی با تضاد منافع انجام شده اند، احتمال نتیجه گیری مثبت حدود 7 برابر بیشتر است و هیچ یک از 9 مطالعه‌ی انتخاب شده بدون تضاد منافع، نتایج مثبت را گزارش نکرده‌اند.

درمجموع این بازنگری نگران کننده نشان داد که باید در مورد  ادعاهای شرکت‌های سازنده‌ی شیرین کننده‌های مصنوعی شک و تردید داشت.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/artificial-sweeteners-health-benefits-may-be-overstated,-a-new-aussie-research-suggests-90441298.html